În spatele unui concurs național
Persoanele din culisele Concursului Naţional ”Lectura ca abilitate de viaţă” au fost cei care au muncit susținut în această perioadă pentru a realiza un eveniment care să aibă impact pozitiv asupra participanţilor la competiție.
De la primirea concurenţilor şi a invitaţilor, de la cazarea lor și până la conceperea subiectelor şi amenajarea sălilor, zeci de persoane, dintre care mai mult de 50 de profesori de română, şi-au mobilizat forţele şi au reuşit să depăşească micile obstacole.
În ceea ce privește logistica evenimentului, inspectorul de specialitate al ISJ Bistrița-Năsăud, Ramona Salak, precizează că logo-ul şi afişul au fost create de Paul Târziu, artist plastic, fiind imprimate peste 300 de tricouri cu această imagine grafică. De asemenea s-au realizat 300 de diplome pentru participanți și 60 de ecusoane pentru organizatori. Site-ul concursului a fost realizat de doi elevi din clasa a XI-a B, de la Colegiul Național ”Liviu Rebreanu”, Flaviu Berbecariu și Mihai Visuian. Acesta va putea fi accesat pe adresa lav2013.cnlr.ro și cuprinde informații complete despre concurs.
Printre cei implicați s-a numărat și Inspectorul de specialitate Laura-Maria Agapin, care își sărbătorește ziua în cadrul concursului, într-un anturaj al lecturii. Despre ceea ce s-a propus a fi evaluat prin acest concurs, ea a relatat că este importantă corelația elevului între experiența de viață și text, iar despre calitățile elevilor participanți, ea a spus că este importantă creativitatea, capacitatea de înțelegere a unui text și flexibilitatea, profesorul nefiind un antrenor pentru elevi, ci doar cel care are misiunea de a livra informațiile.
Munca a fost cu atât mai grea, cu cât concursul s-a aflat la prima ediție. Pentru proba scrisă desfășurată la Colegiului Național ”Liviu Rebreanu”, nu doar catedra de română a fost implicată, ci mai multe cadre didactice ale liceului, precum și un număr de 15 elevi din clasele a IX-a, a X-a și a XI-a. Întrebată dacă ar refuza o a doua experiență de acest fel, șefa de Catedră Mihaela Iacob a răspuns: ”Nu. Ar fi mai ușoară organizarea unei a doua etape, s-ar ști deja ce e de făcut.”
Deși s-au depus eforturi pentru realizarea Concursului Național ”Lectura ca abilitate de viață”, acestea au meritat să fie făcute pentru că susținătorii lui se așteaptă la dezvoltarea proiectului. Se dorește transformarea concursului național în olimpiadă și extinderea sa la nivel internațional.
Zdrobău Andreea, X G, reporter de liceu la ziarul CNAMonline
Interviu cu Horea Corchiș, inspector de specialitate Cluj
R: Ce presupune pentru profesorul care pregătește un copil să participe la concurs? „Pentru profesor presupune o provocare în primul rând, deoarece subiectele ies din zona programei școlare propriu-zise, sunt subiecte construite pe texte exclusiv din literatura universală la primul subiect, la prima parte, iar la părțile următoare se vizează competențe care sunt în programa școlară, cum ar fi: comprehensiunea textului și elemente de interpretare a acestuia, elemente de interpretare a imaginii, elemente de lectură a unei imagini și de lectură a unei reclame, nivelurile cam acestea fiind, de comprehensiune și apoi de interpretare, dar accentul cade pe comprehensiune. Atât în privința textului literar, cât și în privința celorlalte texte.”
R: Care sunt considerate cele mai dificile cerințe?
”Cele mai dificile cerințe adesea se dovedesc a fi cele care, aparent, sunt mai simple, cele legate mai ales de comprehensiune. Atât practica școlară cât și obișnuința elevilor este de a merge spre un răspuns oarecum facil, tendința e de a identifica foarte repede nivelul acesta al comprehensiunii, care presupune însă niște competențe mai speciale și o atenție mai mare acordată textului în sine.”
Magda Luisa Patricia, X I, reporter de liceu la ziarul CNAMonline