Lecturile elevilor: CANTITATE VERSUS CALITATE

Cantitate sau calitate? Aceasta este cea mai mare dilemă de care se lovește elevul secolului XXI atunci când este pus să iși aleagă singur lecturile suplimetare, dat fiind faptul că are acces la sute sau chiar mii de cărți care aparțin fiecărei epoci și fiecărui curent literar.

Și de ce ar fi grea această decizie? Răspunsul e simplu: fiecare are o concepție diferită despre calitatea unei opere literare, astfel că influențele exterioare cu potențial negativ (familie, prieteni, profesori etc.) pot descuraja un elev să citească o carte pe care el o consideră de calitate. Din punctul de vedere al cantității, un elev poate alege să citească texte ”kilometrice” doar pentru a-și impresiona profesorul sau pe cei din jur, fără a-i fi însă de un prea mare folos experiențele acumulate în urma lecturării unor opere care (cel mai probabil) nu îl impresionează.

Profesorii, în schimb, dau câștig de cauză calității, fără a neglija, bineînțeles și cantitatea de text lecturat. La această întrebare ”capcană” au răspuns și unii membri ai subcomisiilor de evaluare de la Concursul Național ”Lectura ca abilitate de viață”, exprimându-și, totodată, și opinia în legătură cu sintagma: ”poți să distrugi un scriitor, făcându-l obligatoriu pentru elevi”.

Prof. Cristina Marian-Ionescu este de părere că ”elevul trebuie îndrumat; el trebuie să capete experieța cititului; recomandările făcute de profesori conduc elevii la texte de calitate; e bine să citești mult și diversificat”. Aceasta susține că sarcina unui profesor este aceea de a recomanda cărți unui elev, neobosinu-l. Pe de altă parte, prof. Cristina Gherman nu crede că obligativitatea studierii de către elevi a unui scriitor îi distruge reputația acestuia. Aceasta declară că ”în programa școlară sunt oricum incluși cei mai valoroși scriitori, iar întâlnirea elevilor cu textele lor trebuie să fie un moment de bucurie”, dar recunoaște că ”mulți copii preferă mai mult scriitori care nu sunt în programa școlară”.

Fiind întrebată ce autor recomandă elevilor de liceu, Cristina Gherman spune că liceenii pot citi orice, pentru că ei au deja o serie de competețe formate, dar aceștia nu ar trebui să se lase influențați de coperta sau de prețul unei cărți. O altă profesoară din București declară că ”generațiile noi nu numai că tind să fie nonconformiste”, dar consideră că ”autorii clasici au multe de spus și este de datoria profesorului să le demonstreze elevilor asta”.

În concluzie, eterna luptă între cantitate și calitate crează dispute pe toate ”fronturile”, părerile fiind împărțite atât între elevi, cât și între profesori. Dimensiunea operelor literare variază, dar cel mai important factor care trebuie luat în calcul în alegerea unei cărți este acel procent din text care este de calitate, mai exact, ”cantitatea calității” .

Robert Brici, X G

Reporter de liceu la ziarul CNAMonline